Jordy werkt bij MOYU, een sociale onderneming die gelooft in een wereld zonder ontbossing. Ze maken notitieboeken van steenpapier én voor elk verkocht product planten ze een boom. Op deze manier hebben ze al meer dan 100.000 (!) bomen geplant!

Wat is je belangrijkste reden om non-fictie te lezen?

Een betere vraag is voor mij: Waarom niet? Waarom zouden wel zelf het wiel steeds volledig zelf moet uitvinden? Voor zoveel jaren hebben mensen zoals jij en ik al levenslessen en wijsheden verzameld en opgeschreven. Ik lees non-fictie omdat ik niet persé de grootste fouten wil maken die mensen voor mij hebben gemaakt. Natuurlijk moet je als persoon soms dingen direct ervaren om de les echt te laten binnendringen – maar toch kan iets sneller op zijn plek vallen als je er al een keer over hebt gelezen. Dat is de reden waarom ik non-fictie lees.

🙏DankboekErnst Jan Pfauth

Dit boek is tegelijkertijd ook een journal – of beter gezegd: een “gratitude journal”. Na een dag schrijf je drie dingen op waarvoor je dankbaar bent. Tijdens het lezen en schrijven in dit boek kwam ik op de volgende realisatie: Ik heb enorm geluk gehad met het land waarin ik geboren ben (Nederland), en met de hoeveelheid aan mogelijkheden binnen mijn bereik om mijn leven gewoonweg “AWESOME” te maken. 

“Het regelmatig beoefenen van dankbaarheid is volgens veel wetenschappelijke studies gecorreleerd met een toename van de geestelijke gezondheid. Goeie deal toch?”

Het dak boven mijn hoofd neem ik bijvoorbeeld voor lief en ik hoef niet na te denken over of er wel eten op mijn bord komt te liggen. Er is altijd genoeg, van ALLES. Als je er echt over nadenkt, is dat een wonder. Voor 99% van het menselijk bestaan was schaarste het uitgangspunt.
Het regelmatig beoefenen van dankbaarheid is volgens veel wetenschappelijke studies gecorreleerd met een toename van de geestelijke gezondheid. Goeie deal toch?

🧳 The Road Less Travelled – M. Scott Peck

Mijn grootste inzicht van dit

financiële vrijheid wil bereiken kan je het beste het volgende doen: Als ondernemer op schaalbare wijze problemen oplossen voor een groot aantal mensen. En daar zitten een aantal regels aan gekoppeld:

  1. Controle: Je moet de controle behouden over je bedrijf/oplossing.
  2. Toegang: De moeilijkheidsgraad van het betreden van een markt (complexiteit van de oplossing) bepaalt hoeveel concurrentie je hebt – en dus je marktdominantie. Kies dus geen markt waarbij de toegang te makkelijk is voor iedereen. 
  3. Noodzaak: Je moet een ‘echt’ probleem oplossen die veel mensen ervaren.
  4. Tijd: Je oplossing moet opzichzelfstaand zijn. (Je moet het kunnen automatiseren of uitbesteden). 
  5. Schalen: De oplossing moet makkelijk kunnen worden opgeschaald.

Het is voor mij een interessant tegengeluid tegen het traditionele werkpad: Je werkt voor een werkgever met een geleidelijke loonsverhoging tot je uiteindelijk veel geld hebt als je met pensioen gaat. Het kan ook sneller! Weten hoe? Lees dan dit boek!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *