Top 3 inzichten uit ‘Dat Gaat Nooit Lukken’ van Marc Randolph.

Over Dat Gaat Nooit Lukken

Het boek gaat over het ontstaan van Netflix vanuit het perspectief van een van de co-founders: Marc Randolph. Het vertelt zijn ondernemersverhaal hoe Netflix van DVD verhuurbedrijf is uitgegroeid tot de grootste streamingsdienst ter wereld. Dat terwijl iedereen tegen hem zei dat het nooit zou lukken. Zelfs zijn eigen vrouw…

Inzicht 1: Het Canada Principe

Het eerste inzicht gaat over focus. In de begintijd, toen Netflix al wat tractie had, hadden ze de mogelijkheid om uit te breiden naar Canada. Een adviseur gaf aan dat dit meteen voor een 10% stijging in omzet zou resulteren. Echter, het zou wel betekenen dat ze de dienst zouden moeten vertalen, ze zouden moeten zorgen voor acceptatie van de Canadese Dollar op het platform én er zou gekeken moeten worden naar de marketing.

Ondanks de kans op vermeerdering van omzet hebben ze deze kans laten liggen. In het bedrijf is dit het ‘Canada Principe’ gaan heten. Netflix heeft altijd voor focus gekozen.

Inzicht 2: Niemand heeft enig idee

Ik (Léon) ben zelf ondernemer en kijk altijd erg op tegen dit soort inspirerende ondernemers. Ik vond het dan ook erg ontnuchterend toen Marc Randolph aangaf dat ook hij geen enkel idee had bij de start van zijn onderneming.

Hij wilt dan ook iedereen adviseren om gewoon te beginnen met in je achterhoofd dat niemand het in het begin weet. Start en je komt er vanzelf achter!

Inzicht 3: Durf te kiezen

Het derde inzicht uit Dat Gaat Nooit Lukken is: Durf te kiezen. Netflix is begonnen als dvd-verkoop en verhuurbedrijf. De ambitie was vanaf het begin om dvd’s zoveel mogelijk te verhuren. In dat geval kan je namelijk vaker verdienen aan dezelfde dvd. Echter, in het eerste jaar bestond de omzet voor 99% uit de verkoop van dvd’s en voor 1% uit de verhuur.

Op dat punt hebben ze een ongelofelijk dappere keuze gemaakt: ze zijn vol voor de verhuur gegaan. Niet omdat dat op de korte termijn geld op zou leveren, maar juist omdat het op de lange termijn voor de échte groei van het bedrijf zou zorgen.

Ze durfden te kiezen voor hun eigen visie en het snelle geld uit te stellen. Welke keuze zou jou helpen om op de lange termijn te groeien?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.